23948sdkhjf

Overvågning via smartphone rykker ud i de fysiske butikker

Snart kan butikker målrette tilbud til forbipasserendes smartphones.
Smartphones bliver klogere og klogere, og de får stadigt flere informationer om deres ejere. Det kan virksomheder og butikker snart udnytte til at tracke kunder i nærheden, skriver Ingeniøren.

Ingeniøren bruger et eksempel med en sulten vegetar i lufthaven.

Hans telefon ved, at det er længe siden sidste måltid, den ved, at han er vegetar, og den kender hans indkomst og dermed det ønskede prisniveau på en restaurant. Med udgangspunkt i de oplysninger guider den ham hen til en restaurant i nærheden, der har tilbud på en vegetarbuffet.

- I takt med at vi bliver mere og mere reklameresistente, skal virksomhederne blive stadigt mere relevante og målrettede. Og lokationsbaseret kommunikation bliver noget, alle vil sigte efter, siger Per Østergaard Jacobsen, der er ekspert i markedsføring og ekstern lektor ved Copenhagen Business School.

Tejs Scharling arbejder med lokalisering på Alexandra Instituttet, og han oplever en kraftigt voksende interesse for lokationsbåret reklame:

- Vi har lavet en indledende undersøgelse for Cityforeningen i Ry, hvor vi kunne se, hvordan folk bevægede sig fra butik til butik. Og siden vi fremlagde resultaterne på et seminar i Innovationsnetværket ServicePlatform tidligere i år, har vi oplevet en stor interesse både fra cityforeninger og supermarkeder for at kunne kortlægge bevægelsesmønstre, siger han og understreger, at softwareløsningerne stadig er på udviklingsstadiet.

Problemet med lokationsbaseret reklame er dog, at det kan opleves som spam, fortæller Per Østergaard Jacobsen, der forestiller sig et skrækscenarie, hvor en besøgende i et storcenter får 100 beskeder. Det kan løses ved at gøre beskederne meget målrettede og sørge for, at de er relevante for forbrugerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07